بیماری میگرن یکی از شایع ترین بیماری های امروزی محسوب می شود. این بیماری با توجه به میزان شدت به طبقه بندی های مختلف تقسیم می شود که  با استفاده از داروهایی که پزشک به افراد تجویز می کند می توان آن را کنترل نمود. اما امروزه با استفاده از روش های دیگری همچون تزریق بوتاکس می توان اقدام به کنترل و پیشگیری از حملات میگرنی (سردرد های مزمن) نمود. درمان میگرن به وسیله بوتاکس امروزه طبق تحقیقات به عمل آمده یکی از روش های ثابت شده و دارای مجوز از سازمان FDA آمریکا می باشد و بسیاری از افراد از این روش می توانند اقدام به حل این معضل نمایند.

ما در این صفحه قصد داریم شرح کاملی از روند تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بازگو نموده و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر قصد تزریق بوتاکس برای درمان میگرن خود را داشته باشید، این مقاله راهنمای مناسبی برای شما خواهد بود.

میگرن به وسیله بوتاکس چگونه درمان می شود؟

اولین نکته در خصوص این روش درمانی این است که همانند سایر روش های درمان میگرن مانند تجویز دارو، این روش نیز تنها به کم شدن شدت علائم میگرن در افراد کمک می کند و تاکنون درمان قطعی برای حملات میگرنی به وجود نیامده است. با استفاده از تزریق بوتاکس می توان شدت مشکلاتی که میگرن در افراد ایجاد می کند را کاهش داد. این بدان معناست که این روش می تواند تا حدود زیادی مشکلاتی نظیر حالت تهوع، حساس شدن چشم به نور یا صدا و... که با ایجاد درد سر به وجود می آید را بکاهد.

کاهش علائم میگرن با تزریق بوتاکس بدین صورت انجام می شود که پس از تزریق این ماده سیستم عصبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب می شود سنسورهای عصبی که پیام هایی از قبیل درد را منتقل می کنند مختل شوند. این پایانه های عصبی که نوعی مواد شیمیایی هستند با استفاده از بوتاکس دچار اختلال در انتقال پیام ها شده و بدین شکل افراد علائم کمتری از میگرن را احساس می نمایند.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

روش انجام تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بوتاکس نوعی ماده شیمیایی سمی است که کاربردهای فراوانی از جمله کاربردهای زیبایی دارد. مهم ترین کاری که بوتاکس پس از تزریق انجام می دهد، ایجاد اختلال در پیام های عصبی می باشد که با این کار می توان بسیاری از مشکلات زیبایی را در افراد بر طرف نمود. به طور مثال با تزریق بوتاکس پیشانی می توان سیستم عصبی این نقطه از صورت را دچار اختلال نمود که نتیجه آن فلج شدن موقتی ماهیچه های این نقطه از صورت و در نتیجه از بین رفتن چین و چروک های پیشانی می باشد.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن هم نیاز به عمل تزریق این ماده در نواحی مختلفی از سر و بدن دارد. این نقاط شامل قسمت هایی از جمله پشت سر، گردن، پیشانی، شانه ها، شقیقه سر، بین ابروها و... می شود که بسته به نیاز و تشخیص پزشک متخصص با دوز های مختلف تزریق می گردد. عموما تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در 31 نقطه از بدن انجام می شود که به 5 واحد بوتاکس (در هر تزریق) برای انجام این کار نیاز می باشد.

آیا تزریق بوتاکس سردرد حاصل از بیماری میگرن را برطرف می کند؟

مهم ترین نقش بوتاکس جلوگیری از منقبض شدن عضلات و ایجاد اختلال در پیام های عصبی می باشد. این دو مورد می تواند نقش عمده ای در کاهش سردرد های میگرنی داشته باشد. اما نکته ای که می بایست در نظر گرفت این است که عملکرد این روش درمانی بیشتر با جلوگیری از انتقال سیگنال های عصبی که حامل پیام هایی انتقال درد می باشد انجام می شود. بنابراین با استفاده از این روش می توان به میزان زیادی سردرد های حاصل از میگرن را از بین برد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده حدود 80% از افرادی که اقدم به تزریق بوتاکس نموده اند نتیجه ای عالی و یا بهبودی نسبی را تجربه نموده اند و تنها 20% از افراد تغییری در سردرد ها و سایر عوارض ناشی از میگرن مشاهده نکرده اند.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس تنها در 20 تا 30 دقیقه قابل انجام می باشد که با سوزن های تزریقی بسیار ظریف انجام می گیرد. بنابراین این روش درمانی یک روش سرپایی و بدون درد شدید قابل انجام می باشد.

مدت زمان تاثیر درمان میگرن با بوتاکس چقدر است؟

تاثیر بوتاکس در همه افراد یکسان نمی باشد و ممکن است میزان آن بر اساس شرایط فرد متفاوت باشد. علاوه بر این بر اساس میزان دوز تزریق شده ممکن است تاثیر آن کوتاه تر یا بلند تر باشد. بنابراین نمی توان مدت زمان دقیق ماندگاری بوتاکس برای درمان میگرن را محاسبه کرد اما با توجه به سابقه انجام این روش درمانی و افرادی که اقدام به تزریق بوتاکس نموده اند، ماندگاری آن بین 2 تا 5 ماه برآورد می شود.

افراد پس از پایان یافتن تاثیر بوتاکس می توانند در صورت نیاز مجددا اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان بیماری میگرن خود نمایند. لازم به ذکر است پس از هر بار تزریق میزان تاثیر و ماندگاری این روش بیشتر خواهد شد و بازه تزریق مجدد بوتاکس طولانی تر می شود.

مزایای تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

✔ این روش بر اساس شرایط فرد می تواند تا 50 درصد بهبودی و یا کاهش میزان عوارض میگرن و سردرد را حاصل نماید.

✔ تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تنها در نیم ساعت قابل انجام می باشد و نتیجه آن بعد از گذشت 4 روز قابل مشاهده می باشد(برای رسیدن به نتیجه نهایی به حدود 14 روز زمان نیاز می باشد)

✔ عدم نیاز به مصرف داروهای آرامبخش و یا پیشگیری کننده دردهای حاصل از بیماری میگرن که احتمال عوارض جانبی پس از مصرف این داروها در افراد زیاد است.

✔ این روش درمانی بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود و جز روش های درمانی کم تهاجمی می باشد.

مزایای تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

معایب تزریق بوتاکس میگرن

• با توجه به اینکه بوتاکس پس از تزریق در بدن در مدت زمان معینی کارایی دارد، بعد از از بین رفتن اثر آن نیاز به تزریق مجدد می باشد.

• ممکن است برخی افراد دچار عوارض مختصری نظیر ایجاد کبودی و قرمزی در محل تزریق، درد و سفت شدن ناحیه تزریق بوتاکس، کاهش قدرت در عضلات بدن و در موارد نادر فرد دچار تنگی نفس، خشکی چشم ها و... شود. البته موارد اشاره شده در صورتی که تزریق بوتاکس توسط کلینیک معتبر و تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد به ندرت اتفاق خواهد افتاد. سایر عوارض ذکر شده نهایتا بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

• این روش درمانی ممکن است بر روی برخی افراد نتایج مثبت به همراه نداشته باشد.

• هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن با توجه به اینکه نیاز به دوز و تزریق زیادی دارد، نسبتا بالا می باشد.

لازم به ذکر است عوارض جزیی تزریق بوتاکس برای درمان بیماری میگرن نهایتا طی گذشت 10 روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

مراقبت های پس از انجام درمان میگرن با بوتاکس

1.عدم فعالیت های سنگین و یا بلند کردن اجسام سنگین طی روزهای اولیه پس از انجام تزریق بوتاکس

2.طی روز های اولیه از خوابیدن بر روی صورت اجتناب شود.

3.طی 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از حمام کردن و دوش گرفتن با آب گرم پرهیز شود.

4.عدم مالیدن و یا لمس نقاطی که تزریق انجام شده است.

5.پرهیز از خم کردن سر طی ساعت های اولیه پز از انجام تزریق بوتاکس

6.پرهیز از مصرف الکل و دخانیات به منظور سرعت در بهبودی

7. پس از انجام روند درمان میگرن با تزریق بوتاکس، به مدت 24 ساعت در برابر نور آفتاب و یا حرارت زیاد قرار نگیرید.

8. به مدت یک هفته استفاده از هرگونه مواد آرایشی را متوقف سازید.

مراقبت های پس از انجام درمان میگرن با بوتاکس

چه کسانی نمی توانند اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان میگرن خود نمایند؟

اولین و مهم ترین نکته در خصوص این روش درمانی این است که انجام این کار تنها برای افراد بالای 18 سال قابل اجراست و کسانی که زیر سن 18 هستند نمی توانند اقدام به تزریق بوتاکس نمایند. همچنین افرادی که دچار بیماری ها و حساسیت های زیر هستند، انجام ان روش درمانی برای آن ها ممنوع می باشد:

✔ کسانی که به ماده بوتاکس (بوتولینوم) حساسیت و آلرژی دارند.

✔ افرادی که دچار ضعف عضلات هستند(بیماری هایی نظیر التهاب عضلات، میاستنیا گراویس و...)

✔ کسانی که دچار عفونت و یا التهاب در محلی که می بایست بوتاکس تزریق شود می باشند.

✔ خانم های باردار و شیرده

✔ برخی از داروها ممکن است با بوتاکس تداخل داشته باشد که در صورت مصرف آن ها نمی توان اقدام به تزریق بوتاکس نمود. به همین دلیل پیش از انجام درمان میگرن با تزریق بوتاکس پزشک متخصص درباره داروهایی که مصرف می کنید سوالاتی از شما خواهد پرسید.

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چقدر است؟

عوامل و فاکتورهای مختلفی از جمله برندی که پزشک از آن استفاده می کند، شرایط و امکانات کلینیک مورد نظر شما، تعداد دوزهای مورد نیاز جهت تزریق بوتاکس و... در هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن موثر هستند. بنابراین ابتدا می بایست مشاوره های لازم جهت انجام این کار انجام گیرد تا بتوان هزینه تزریق بوتاکس را مشخص نمود.

اگر قصد انجام تزریق بوتاکس چه به منظور درمان میگرن و چه برای زیبایی همچون تزریق بوتاکس زیر چشم و... را دارید، می توان جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با کارشناسان ما در کلینیک تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.